28.03.2023р. психологом ліцею було проведено інтерактивне заняття для педагогічних працівників на тему: "Виконання традиційних обрядів як вид арт-практик для розвитку психологічної стійкості"
Мета заняття: поєднуючи обрядовість з психологічними практиками сприяти розвитку психологічної стійкості, резильєнтності, визначенню самоідентичності, самоприйняття та гармонійним стосункам з собою та світом.
Інструментарій: трафарети, вода та ємкості, фарба. мастика для ліплення, набір стимульних карток, аудіозапис медитації, папір, серветки паперові та полотняні.
Хід заняття: Вступне слово. Сьогодні, коли війна триває більше року, багато хто з нас відчуває втому, виснаження і … провину. Ми можемо жити, відносно стабільно працювати, і навіть потрохи починаємо планувати. Усім цим ми завдячуємо воїнам, які боронять нас від московської навали. Тому будь-яка втома, хандра, зневіра викликає відразу пекучий сором та докори сумління. Нам не хочеться здаватися, нам треба бути сильними! Бо у нас свій фронт і своя боротьба! Від наших думок, розмов та дій, від наших символів та обрядів, теж залежить дух народу, дух нації і прагнення до ВОЛІ, запит на ПЕРЕМОГУ.
Ось чому сьогодні ми спробуємо поєднати наші старовинні українські обряди, у підготовці до Великого Свята Воскресіння Христового та сучасні практики стабілізації, відновлення та насичення ресурсом.
Енергетично підсилювати нашу діяльність буде те, що готувати прикраси до Пасхи ми будемо не прості, а саме ті, які прикрасять випічку адресовану бійцям на передовій! Тому, будемо поєднувати приємне корисне і правильне!
Перш ніж приступити до справ, пропоную згадати як ці священні обряди протікали у наших пращурів. вони всі збиралися у затишному місці, у спеціальні дні, віталися символічно, очищали попередньо тіло - чистий четвер, душу – молитвою і приступали до справ.
Ось і я вам пропоную, для початку, привітатися, і побажати одна одній того, що на даний момент є необхідним та важливим.
Вправа 1. Вітання.
Учасниці по колу вітаються до усіх і обираючи когось з присутніх у руках передають як символ те, що вважають найбільш потрібним обраній людині.
Вправа 2. Очищення.
Ведуча роздає учасницям аркуші та фарби та пропонує подумати й зобразити образ того, від чого їм хотілося б позбавитися. Малювати потрібно швидко, особливо не наводячи декілька разів та не даючи повністю висохнути зображенню.
На наступному етапі кожен бере своє зображення та опускає у ємкості з водою, завчасно приготовані тренером. При цьому, необхідно в умі чи вголос промовляти слова «Я позбавляюся від страху, сорому, ненависті, ліні, апатії, заздрощів, злості. Зникни, згинь, дай мені спокій!». Кожен промовляє про те, що тривожить і обтяжує саме його. І, опускаючи малюнок у воду, спостерігає як його обриси, розмиваюся, стають менш чіткими, змінюють форму, а то й зникають назовсім.
Після цього, свої аркуші учасниці залишають просихати, а самі діляться враженнями, які відчуття та думки викликала вправа. По завершенню заняття кожен зможе забрати свій аркуш та за бажанням, розмалювати у більш привабливий образ або ж спалити, розірвати чи по іншому вирішити його долю. НА ВЛАСНИЙ РОЗСУД.
Вправа 3. Медитація на Перемогу.
Ведуча нагадує, що молитва була невід’ємною частиною обряду випікання пасок і пропонує виконати трансформовану її версію – медитацію на Перемогу. Висловлюється прохання всім сісти рівно, зручно, розправити плечі, ступні поставити паралельно підлоги, прикрити очі, прислухатися до свого тіла. Та прослухати аудіозапис медитації.
Вправа 4. Виготовлення оберегів.
Ведуча: Символіка у житті кожного народу займає вагоме значення, посідає одне з перших місць у ідентифікації нації. Є символи старовинні, є сучасні… Вони переплітаються, трансформуються, існують наповнюючи формами наше життя, урізноманітнюючи наше самовираження.
Сьогодні ми спробуємо виготовляти, за допомогою мастики, прикраси на паски, для військових. Символічно, у художніх формах передаючи послання сили, єдності, оберегу. В ці символи можна вкладати домашнє тепло, силу духу, незламність та наснагу, витримку та позитив та багато інших речей, які хотілося б передати на фронт. Для цього потрібно лише чисті думки, гаряче серце та бажання донести свою підтримку нашим героям у такий спосіб.
Ведуча пропонує учасницям обрати форми та кольори, з якими вони будуть працювати та приступити до роботи. Робота триває приблизно 30-40 хв.
Наприкінці, учасниці діляться враженнями та говорять чому саме цей колір та форму обрали.
Вправа 5. Поділитися собою.
Ведуча: У святому письмі розповідається притча про те, як бідна сім’я розділила трапезу з нужденним і за те, Бог нагородив їх паляницею та горщиком молока. Відламуєш окраєць, відпиваєш ковток і на його місці з’являється новий…
Так і з добрими справами, якщо ми ділимося підтримкою, любов’ю, увагою, розумінням – його не стає менше, навпаки, у нашій душі ці почуття подвоюються…
Ведуча роздає заготовки листівок для воїнів і пропонує у побажаннях вписати те, що має у середині себе і чим готова поділитися.
Потім кожна учасниця, по колу, зачитує чим саме ділиться з нами, з воїнами, з Всесвітом. Одночасно розповідаючи про враження, які залишило заняття. |