Четвер, 25.04.2024, 21:03
Вітаю Вас Гість | RSS

Новоодеський професійний коледж

Інформація



Статистика
Форма входу

Прийоми підвищення ефективності спілкування

Існує безліч прийомів підвищення ефективності спілкування, подолання комунікативних бар'єрів. Назвемо деякі з них.

1. Прийом «ім'я власне» заснований на вимові вголос імені партнера, з яким спілкується працівник. Це показує увагу до даної особи, сприяє ствердженню людини як особистості, викликає у неї відчуття задоволення і супроводжується позитивними емоціями, тим самим формується атракція1, прихильність працівника до співрозмовника або партнера.

2. Прийом «дзеркало відносин» полягає в щирій усмішці і приємному виразі обличчя, що свідчить «я - ваш друг». А друг - це прихильник, захисник. Виникає відчуття захищеності, що створює позитивні емоції і мимоволі формує атракцію.

3. Прийом «золоті слова» полягає у висловлювані компліментів в адресу людини, які сприяють ефекту навіювання. Тим самим відбувається як би «заочне» задоволення потреби у вдосконаленні, що веде також до утворення позитивних емоцій і обумовлює прихильність до партнера.

4. Прийом «терплячий слухач» витікає з терплячого і уважного вислухування проблем співрозмовника. Це приводить до задоволення однієї з найважливіших потреб будь-якої людини - потреби в самоствердженні. Її задоволення, природно, веде до утворення позитивних емоцій і створює довірче ставлення.

5. Прийом «особисте життя» виражається в залученні уваги до «хобі», захоплень співбесідника, що також підвищує його вербальну активність2 і супроводжується позитивними емоціями.

Якщо людина товариська, це ще не означає, що з ним приємно розмовляти. Є люди, які своєю товариськістю набридають кожному буквально з перших хвилин розмови. Подивіться уважно, хіба мало навколо таких людей?

Фактори та бар’єри під час першої зустрічі.

Під час спілкування на формування першого враження впливає багато факторів: особистий життєвий багаж (досвід), який містить багато соціальних стереотипів, ситуація, в якій відбувається спілкування, загальна атмосфера спілкування (позитивна чи негативна), а також самопрезентація партнерів по спілкуванню.

Фактори формування першого враження:

1. «Фактор переваги»

Найчастіше ця схема спрацьовує у випадку нерівності партнерів (за соціальним статусом, інтелектом тощо). Помилки нерівності виявляються у тому, що люди схильні систематично переоцінювати різні особистісні властивості тих, хто перевершує їх за якимсь значущим параметром.

2. «Фактор привабливості»

Пов'язана з цим фактором помилка привабливості полягає в тому, що, коли людина нам подобається зовні, ми схильні до переоцінки її внутрішніх якостей.

3. «Фактор ставлення до нас»

Суть помилки, пов'язаної з цим фактором, полягає в тому, що люди, які ставляться до нас добре, оцінюються нами вище, ніж ті, що ставляться до нас гірше.

Ці три фактори охоплюють так званий «ефект ореола», який виявляється в тому, що перше позитивне враження призводить до переоцінки, а негативне - до недооцінки партнерів по спілкуванню. Джерела «ореола» в кожному випадку різні, але на основі переваги, привабливості, ставлення до нас.

Комунікативна сторона характеризується тим, що на успіх взаємодії впливають бар'єри спілкування.

1. Бар'єр уникнення

Уникнення контакту з партнером, коли спілкування стає не¬можливим. У випадку контакту бар'єр уникнення виявляється у неуважності.

Подолання бар'єра:

- привернення уваги;

- підтримка уваги;

- акцентування уваги.

2. Бар'єр авторитета

Сутність - люди схильні беззастережно довіряти авторитетам і тому не завжди критично сприймають інформацію від них. В основі авторитетності можуть бути:

- соціальний та економічний статуси;

- членство в значущій групі;

- привабливість.

Подолання бар’єра:

- використання незацікавленості (чим менше співрозмовник –думає, що його хочуть переконати, тим більше він довіряє);

- при навчанні краще використовувати середній автори¬тет, а при агітації - високий, тому що в середнього авто¬ритета запам'ятовується хід думок, а у високого - висновки.

3. Бар’єр непорозуміння

а) бар’єр нерозуміння на фонетичному рівні.

Відбувається, коли говорять швидко, невиразно, з акцентом або використовують жести, що не відповідають контексту, чи занадто активно жестикулюють.

Подолання бар'єра:

- вміння донести інформацію з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей (потрібно говорити повільно з дітьми, людьми похилого віку, з тими, які погано знають мову, незнайомі з предметом обговорення або мають низький рівень освіти). Завжди треба спиратися на реакцію співрозмовника;

б) бар’єр нерозуміння на поняттєвому рівні.

Відзначається фактом багатозначності слів.

Подолання бар'єра:

визначення значення слів у певному контексті і ситуації;

в) бар’єр нерозуміння на логічному рівні.

Неприйняття одним з партнерів логіки й аргументів іншого.

Подолання бар'єра:

- вміння позитивно налаштуватися на співрозмовника і знайти спільне (спільні моменти) в аргументах обох сторін (партнерів).


Дихальні вправи, які допомагають зняти нервову напругу.

Встановлено, що нервові імпульси із дихальних центрів мозку поширюються на його кору та змінюють її тонус. При цьому тип дихання, при якому вдих виконується швидко, а видих повільно, викликає зниження тонусу ЦНС, нормалізує кров’яний тиск, знімає емоційне напруження. Повільний вдих та різкий видих, навпаки, тонізують ЦНС, підвищують рівень її активності, створюють деяке психічне збудження. Аби використовувати цю закономірність для регуляції психічних станів, рекомендуємо опанувати відповідні навички, виробити які допоможуть відповідні вправи.

Заспокійливе дихання.

Сидячи чи стоячи зробіть повний вдих. Потім, затримавши дихання, уявіть коло і повільно видихніть у нього. Цей прийом повторіть 4 рази. Потім таким же чином двічі видихніть в уявний квадрат. Після виконання цих процедур ви неодмінно заспокоїтесь.

Позіхання.

За оцінкою спеціалістів позіхання дозволяє майже миттєво збагатити кров киснем і звільнитися від надлишку вуглекислоти. М’язи шиї, обличчя, ротової порожнини напружуються під час позіхання, прискорюють плин крові у судинах головного мозку. Позіхання покращуючи кровопостачання легень, виштовхує кров із печінки, підвищує тонус організму, створює імпульс для позитивних емоцій. Наприклад, у Японії працівники електротехнічної промисловості організовано позіхають кожні 30 хвилин.

Для виконання вправи заплющте очі, якомога ширше розтуліть рота, напружте ротову порожнину, ніби вимовляєте низьке, розтягнуте «у-у-у-у-у-у-у». Якомога яскравіше уявіть, що в роті утворюється порожнина, дно якої опускається вниз. Позіхання використовується одночасно з потягуванням усього тіла. Підвищує ефективність позіхання усмішка, яка розслабляє м’язи обличчя, глотки, гортані та формує позитивний емоційний імпульс.

Прес.

Вправу рекомендуємо виконувати перед будь-якою психологічно напруженою ситуацією, коли треба опанувати себе, відчути упевненість у своїх силах, свідомо керувати ситуацією, або коли негативні переживання тільки-но виникли.

Потрібно уявити всередині себе на рівні грудини потужний прес. Роблячи короткий енергійний вдих, чітко відчуйте у грудях цей прес, його тяжкість міць… повільний, довгий видих – подумки ніби опускайте прес донизу, уявляючи як він придавлює, витісняє накопичену в тілі психічну напруженість, негативні емоції, переживання в землю чи підлогу.

Кінезіологічні вправи для зняття стресу.

Ахiлл. Легенько вщипнiть обома руками ахiлловi сухожилля, потiм погладьте пiдколiннi сухожилля декілька разiв, нiби вiдкидаючи в сторони.

Вуха. М’яко розправте й розтягнiть руками краєчки вух угору — назовнi вiд верхньої частини до мочки п’ять разiв. Промасажуйте дiлянку за вухом униз до ключицi — п’ять разiв.

Медуза. Сядячи на стiльцi, робiть плавнi рухи руками, наслiдуючи медузу, що плаває у водi.

Вправи для зняття емоційного напруження.

1. Стиснiть пальцi в кулак iз загнутим усередину великим пальцем. Роблячи видих спокiйно, не кваплячись, стискайте кулак iз зусиллям. Потiм, послабляючи стиск кулака, зробiть вдих. Повторiть вправу п’ять разiв. Виконання вправи iз закритими очима подвоює ефект. Вправу слiд виконувати двома руками одночасно.

2. Зробiть двома волоськими горiхами круговi рухи в однiй долонi. Вправа розвивас моторику рук..

3. Злегка промасажуйте кiнчик мiзинця.

4. Покладiть горiх на кисть руки з боку мiзинця (на долонi) i долонею iншоi руки злегка натиснiть i проробiть горiхом круговi рухи (3 хвилини).

Література.

1. Психолог. – 2009. - №31-32.

2. Корекційна робота психолога / Упоряд. О. Главник. – К.: Шкільний світ, 2002 (Психолог. Бібліотека. Випуск 3).

3. Технологія спілкування / С.Д.Максименко, М.М.Заброцький – К.: Главник, 2005 (серія «Психол. інструментарій»).

4. Безпалько О., Савич Ж. Спілкуємось та діємо: навч.-метод.посіб. – К.: Навч.книга, 2002.

5. http://psyfactor.org/lib/panina4.htm

6. http://psylist.net/popular/efobheni.htm

7. http://psyfactor.org/obcshen_kurs.htm


Виконала соціальний педагог Новоодеського ПАЛ Бажанова Л.С.


1атракція - (лаг. attractio — притягування, привернення) англ. attraction, interpersonal attraction — виникнення при сприйманні індивіда індивідом взаємної привабливості, розуміння і прийняття один одного у взаємодії, коли не тільки узгоджуються дії, а й встановлюються позитивні взаємини.

2вербальна активність – активність за допомогою слів, мовлення.

Контакти
56600
Миколаївска обл.
м. Нова Одеса
вул. Центральна 218
тел: (05167)2-10-23
е-mail: nowpal@i.ua

Директор

Українець Василь Михайлович
т. (05167)2-10-23

Заступник директора з НВР

Кучер Сергій Олександрович
т. (05167)2-10-23

Заступник директора з виховної роботи

Крилов Денис Сергійович
т. (05167)2-10-23

Старший майстер

Кузьмичов Сергій Володимирович
т. (05167)2-10-23

Методист ліцею

Красовська Віра Леонідівна.
т. (05167)2-10-23

Керівник фізичного виховання

Ілюхін Руслан Олександрович
т. (05167)2-10-23

Головний бухгалтер

Тирон Галина Володимирівна
т. (05167) 2-10-29

Завідуючий навчальним господарством

Яковлєв Анатолій Іванович
т. (05167) 2-13-31

Завідуюча господарством

Клюшник Світлана Василівна
т. (05167) 2-10-29




Пошук
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Архів записів